Pakinaperjantai, Haaste no. 167:  Ekologinen egoisti



Espoossa on vihdoin alettu jakaa sikainfluenssarokotusta terveille aikuisille. Hanna-Leenakin kävi piikillä ja sattui kuulemaan kun virtuaaliset ystävykset Milla ja Malla kinastelivat asian tiimoilta.

”Minä ainakin otan rokotuksen heti kun sen vain saan,” sanoi Milla. ”Minä en!” Malla tokaisi vastaan. ”Minä en usko koko rokotukseen. Minä olen kuullut, että moni on saanut siitä vaikeita sivuoireita. Sitä paitsi se on ihan turha. Lääketehtaat ovat lietsoneet asiasta paniikkia ja nyt ne keräävät sen avulla sievoiset summat kassaansa. Ja yhteiskunta maksaa! Minä en usko, että sikainfluenssa edes on mikään epidemia, pandemiasta puhumattakaan. Lääketehtaiden juoni se on, usko huviksesi. Ja jos se vaikka leviäisi, niin minuunhan se ei tartu. Minä syön terveellisesti, liikun ja pidän huolta hygieniastani. Ja jos se tarttuisikin, niin minulla on niin hyvä kunto, että ei se kummoinenkaan kärsimys olisi. Ja jos se nyt sitten kaikesta huolimatta minut tappaisi, niin minä en pidä omaa henkeäni niin arvokkaana, ettäkö maailma minun menetyksestä kaatuisi. Mutta sinähän oletkin sellainen egoisti, niin että ota vaan ihmeessä itsellesi se rokotus.” Malla oikein puhisi tuohtumustaan.

”En minä ole egoisti, vaan ekoisti, ” näpäytti Milla. ”Minusta ekologisuuteen kuuluu paitsi ympäristön kemiallinen puhtaus, myös sen hygienia. Siis se, etteivät vaaralliset pöpöt pääse liikaa leviämään. Ja rokotuksen ottamalla voin vaikuttaa siihen, että sillä viruksella, mikä H1N1 se nyt onkaan, ei ole kasvualustaa. Rokotusten avulla monet taudit, esimerkiksi isorokko, on saatu häviämään maailmasta. Kun tarpeeksi monta kansaa rokotetaan, häviää pöpökanta myös niistä maista joissa rokotusta ei ole annettu. Niin että ei rokotuksen ottaminen ole egoistinen teko vaan kyllä se on ihan eko-teko, sano mitä sanot.” Milla meuhkasi. ”No jaa, hän jatkoi, tietysti voi ajatella niinkin, että hiilidioksidipäästöt olisivat paljon pienemmät, jos maailmassa oli vain miljardi ihmistä kuuden miljardin asemesta. Näin ajatellen ekologisesti katsottuna ehkä olisikin hyvä jos pandemia tappaisi viisi miljardia. Sitäkö sinä rokottamattomuudella haluatkin ajaa? Sellainen ekologisti sinä oletkin, oikea nihilisti!”

Hanna-Leenalle  ei selvinnyt, saiko jompikumpi tytöistä taivuteltua toisen omalle kannalleen. Jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan.